Vegansk morgenmad ideér – 20 X lækker og sund vegansk morgenmad

vegansk morgenmad chiagrød med kompot

Vild med morgenmad men løbet tør for ideér? Få 20 lækre, smagfulde og sunde ideér til vegansk morgenmad som kan nydes på farten, hjemme eller i weekend. Få ideér til proteinrig vegansk morgenmad, dem for børn og morgenmad som kræver lidt ekstra tid. I dagens indlæg er der morgenmad for alle. Rigtig god fornøjelse og velbekomme.

Vegansk morgenmad for alle

Morgenmad er fuld af muligheder og jeg elsker at starte dagen fuld af smag, sundt og mættende. Altid med en kop kaffe on the side selvfølgelig 😉
Om du er på farten, søger morgenmad med ekstra protein eller har god tid i weekenden finder du alt fra overnight oats, smoothies og bananpandekager. Morgenmad er for alle og kan være kold, varm, med grøntsager eller frugt og nydes med kaffe, te eller et godt glas juice. Dyk ned i emnerne og find dine favoritter, der er noget for store og små. Hint: Alle retterne kan også snildt spises i løbet af dagen, til frokost eller som snack!
LET´S SAY BREAKFAST..

Vegansk morgenmad på farten:

Vi kender alle de dage hvor mad, job og transport skal gå op i en højere enhed. Mad på farten har fået et dårligt ry men det behøver langt fra være kedeligt og smagsløst. Herunder for i ideér til morgenmad som er nemt at tage med i tasken, smager forrygende og mætter.

  • OVERNIGHT OATS: Nem og mættende morgenmad som kan varieres og laves 2 dage i forvejen (uden topping).
  • YOGHURT + TILBEHØR: Nem og let at klargøre. Kom yoghurt i transportabel bøtte/glas med ønsket topping. Hav gerne granola med i seperat bøtte så det forbliver frisk. Du kan også kombinere yoghurt/chiagrød.
  • CHIAGRØD: Lækkert og mættende med få ingredienser, kan laves 2-3 dage i forvejen (uden topping).
  • KNÆKBRØD & BRØD + TILBEHØR: Enkle metode er knækbrød/brød med tilbehør. Smør bollerne hjemmefra, hav en bøtte med knækbrød med og server fx. med frisk frugt, juice eller en portion hummus i bøtte. Find skønne boller og brød her.
  • PROTEINBAR + TILBEHØR: Hurtig morgenmad som smager lækkert og mætter dejligt. Tag gerne frisk frugt, juice eller grøntsagsstænger med i tasken.

Proteinrig vegansk morgenmad:

Protein er kroppens byggesten og vigtigt i vores daglige kost. Veganske proteinkilder er bla. linser, bønner, tofu, groft brød mm. Er du meget aktiv eller savner protein i kosten, kan vegansk proteinpulver ligeledes være et godt supplement.
Find ideér herunder til proteinrig vegansk morgenmad:

  • VEGANSK OMELET:
    • Omelet lavet på silken tofu, kikærtemel og krydderier. Blød, lækker og nem at lave. Kan også snildt nydes kold.
  • VEGANSK PROTEINBAR:
    • Hjemmelavet vegansk proteinbar med dadler, nødder og proteinpulver. De kan fryses eller opbevares på køl 1-2 uger. Lækre som nem morgenmad på farten sammen med frugt og grønt eller som supplement.
  • BRØD + HUMMUS:
    • Nemt og lækkert. Groft brød/boller og hummus er en god måde at få protein samt gode kostfibre til at holde os mæt længe.
  • YOGHURT MED GRANOLA: Vegansk yoghurt varierer meget og ønsker du en version med protein skal du gå efter dem lavet på soyabønner. Granola indeholder ligeledes en god mængde protein + kostfibre. Prøv en hjemmelavet version:
  • SMOOTHIEBOWLS:
    • Smoothiebowls er nemme at lave, og du kan samtidig nemt booste dit proteinindhold fra morgenstunden. Brug en god grundopskrift på smoothie og tilføj herefter 1 eller flere af nedenstående add-ins:
      1. Silken-tofu, bønner eller linser.
      2. Frø, kerner, nøddesmør.
      3. Korn fx. havregryn.
      4. Proteinpulver. Læs med i denne guide hvilke jeg anbefaler.

Vegansk morgenmad til weekend og god tid:

Weekendmorgener med god tid indbyder til morgenmad på sengen, langsomme morgener og hygge. ELLER bare god morgenmad sammen med familien eller alene og hygge 😉
Jeg elsker selv havregrød, smoothies eller pandekager når tiden er til det. Du kan også lave en kombination af flere ting og servere lækker vegansk brunch.

  • PANDEKAGER: Små, store, tynde eller fluffy. Prøv de klassiske eller lav små lækre pandekager enten med banan eller græskar. Perfekt til børn og med topping på.
  • HAVREGRØD: Havregrød er en klassiker og behøver langt fra være kedelig. Du kan tilføje alt fra frugt til krydderier i din grød. Prøv 1 eller flere add-ins:
    • Frugt/bær: Friske/frosne bær, revet æble, pære i tern, most banan eller citrusskal.
    • Krydderier: Kanel, kardemomme, lakrids, frisk ingefær, gurkemeje.
    • Frø, kerner, hakkede nødder, tørret frugt.
    • Prøv: Havregrød med hindbær og ingefær.
  • SMOOTHIES: Lækre, nemme og fuld af muligheder. Smoothies kan både serveres alene, i bowls med topping eller i kombination med chiagrød. Find flere smoothieideer i sektionen ovenfor.
  • SCRAMLE TOFU: Vegansk “røræg” lavet på tofu og krydderier. Smuldret tofu og stegt på pande i lidt olie og krydret med gærflager, hvidløg, salt, peber, gærflager og evt. lidt gurkemeje for farve.
  • HJEMMELAVET BRUNCH: Luksus på højt plan. Sammensæt din egen veganske brunch med dine favoritter. Brug ideérne herunder og gå på opdagelsen i opskriftarkivet.

Vegansk morgenmad – Bagværk:

Hvem elsker ikke godt bagværk? Her får i mine favoritter med alt fra bløde boller, glutenfrit kernebrød og søde kanelsnurrer.

Del indlægget med nogen du holder af
Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på email

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments