#Månedens råvarer oktober + buddha bowl video

Oktobers råvarer byder på farverige, sprøde og lækre grøntsager samt frugter. Vi leger bl.a. med broccoli, butternut squash og sniger nødder med i indlægget. Dyk ned i månedens råvarer, tips, tricks samt ideer til opskrifter og anvendelse. Se med når jeg bygger en efterårs buddha bowl i videoen nederst i indlægget.

oktober sæson råvarer

#månedensråvarer – Velkommen til bloggens nye føljeton. Her vil jeg hver måned dykke ned i månedens frugt, grønt samt krydderurter. Sætte fokus på anvendelse, tips & tricks samt hvordan vi kan implementere dem i vores Food Prep.
Fokus på smag, tekstur samt opskrifter fra både det salte og søde køkken. Følg med på bloggen samt Instagram hvor jeg løbende deler opskrifter mm. igennem måneden. Håber i vil få lyst til at hoppe i køkkenet, lege med farver, prøve nye grøntsager, frugter og tagge #månedensråvarer, så vi kan inspirere hinanden.

Månedens råvarer oktober

Er jeg den eneste der synes tiden FLYVER afsted?
Oktober er over os, dagene bliver kortere og hyggen trækkes indendørs. Snart er det tid til tæpper, stearinlys og varm kakao. Der er noget særligt over denne tid, nærværet samt lyset.
Jeg nyder tiden i køkkenet med de lidt “tungere” råvarer, varme gryder og muffins med æbler fra haven.
Månedens råvarer er en farverig bombe med alt det bedste. Vi dykker ned i sprød spidskål, milde broccoli samt den lidt tricky butternut squash.
Tro mig; det bliver SÅ godt.

Jeg håber jeres oktober bliver skøn, fuld af græskarsjov og lune retter. Husk hvis i vil have flere tips og tricks i hverdagen deler jeg ofte ud på Instagram i min story.

Nu der kun at sige: Rigtig GO’ oktober fornøjelse!

Månedens 5 udvalgte råvarer:

Jeg udvælger hver måned 5 råvarer som jeg vil sætte ekstra fokus på. Gerne en blanding af grønt, frugt samt krydderurter.

  • Blomme
  • Broccoli
  • Spidskål – Rød og hvid
  • Butternut squash
  • Valnødder – Stenfrugt/nød
  • Ekstra: Video med opbygning af buddha bowl
oktober sæson råvarer blommer

Blommer – Søde, syrlige og saftige

Blommer kommer i mange sorter, farve og størrelser. Blommen er den mest dyrkede frugt efter æbler og findes i mange haver og naturen. Frugtkødet i blommen er saftigt og smagen varierer meget fra sød til syrlig alt efter hvilket sort du spiser.
Prøv blommer:

  • Brug blommer rå i salater. Prøv en frisk spidskålssalat med appelsinvinaigrette og udskift blåbær med blommer.
  • Spis som snack med en håndfuld ristede valnødder.
  • Brug i kager, tærter og muffins.
  • Prøv lækre muffins med marcipan. (udskift æble med blomme i tern)
  • Lav kompot og syltetøj.

TIPS TIL BLOMMER:
Opbevar: Blommer smager bedst ved stuetemperatur.
– Svesker: Svesker er tørrede blommer og smager godt i salater, kager og du kan erstatte nogle af dadlerne i fx. sunde romkugler med svesker.

Broccoli – Mættende og mildt kål

Hvem elsker ikke broccoli?
Broccoli er meget udbredt i køkkenet og med sin milde kålsmag, anvendelig i alt fra tærter, salater til smoothies.
Broccoli smager mildt af kål, minder lidt om asparges i smagen og er rig på kostfibre.
Opskrifter med broccoli:

  • Damp broccolibuketter i letsaltet vand i 3-5 min. Endelig ikke for længe da den vil blive vandet. Den må gerne stadig have bid.
  • Brug dampet broccoli i salater – Smager skønt med gurkemejedressing.
  • Brug i tærter og som fyld i wraps.
  • Spis som snack med hummus eller ærtepure.
  • Brug i buddha bowl.
  • Bag i ovnen som fritter og server som tilbehør til aftensmad.
  • Damp og frys broccoli og brug den til smoothies.
  • Riv broccoli og lav små grøntsags”bøffer” eller vend det med i din færdigkøbte plantefars for ekstra grønt.
  • Riv det fint og brug som broccoli couscous, ved at finthakke det i blender. Tilføj blommer i tern, fintsnittet rødløg, tørrede tranebær samt ristede valnødder. Vend med en lækker appelsinvinaigrette.
  • Brug i gryde- og wokretter. Smager fortrinligt med sesamolie.

TIPS TIL BROCCOLI:
– Opbevar:
Broccoli opbevares bedst på køl i lufttæt pose. Her kan det holde sig 5-7 dage.
– Brug stokken: Du kan bruge hele broccolien. Skær den yderste hårde skal af stokken, skær den i skiver eller tern og brug den på samme måde som buketterne.

Spidskål – Mild og sød kål

Skønne, alsidige spidskål.
Spidskål er super anvendelig og smager mindre kålet end fx. hvid- og rødkål. Det har løsere blade og smagen er mild og sød.
Spidskål er både lækkert råt og tilberedt. Det røde spidskål er lidt mildere i smagen end det vide og er samtiden sindsygt smukt.
Der er mange måder at bruge spidskål på. Prøv spidskål:

TIPS TIL SPIDSKÅL:
– Opbevar: Kom spidskål i lufttæt pose/beholder på køl. Her kan det holde sig i flere uger.
– Fine strimler: Brug gerne mandolinjern når du arbejder med spidskål. Her kan du få fine strimler.
– Gør dit kål blødere: “Kram” gerne dit spidskål med æbleeddike 1-2 min så det falder let sammen og bliver lidt blødt.

oktober sæson råvarer butternut squash

Butternut squash – Rund og blød

Butternut squash er en vintersquash som er nøddeagtig og blød i smagen. Den er kegleformet med orangegul kød og en meget hård skal. Butternut er super god at bage, bruge til suppe samt mos. Fjern skallen inden, da den er hård og svær at spise.
Brug butternut squash:

  • Fjern skallen og skær i tern. Bag i ovnen og spis som tilbehør eller brug ternene i salater.
  • Skær den halvt igennem, fjern kernehuset og bag em som hasselbagte butternut. Det tager alt fra 40-50 min. Server evt. med gulerod/linse hummus, en god salat og falafler.
  • Damp den og brug kødet som mos i tærter, muffins og kager.
  • Brug mosen i græskargrød.
  • Brug mosen i lækre fluffy græskarpandekager.
  • Brug den i cremet græskarsuppe.
  • Bag tern i ovnen og brug til wraps og buddha bowls.
  • Brug i gryderetter – Særligt lækkert med stærke krydderier da den har en sød og mild smag.

TIPS TIL BUTTERNUT SQUASH:
Opbevar: Butternut squash holder ca. 1 uge på køl.
– Fjern skallen nemt: Skær top og bund af butternut og fjern forsigtigt med en skarp kniv skrællen. Skær den herefter midt over og fjern kernerne.
– Gem kernerne: Du kan gemme kernerne og riste dem på panden.

Valnødder – Dyb og cremet

Valnødder er lækre, cremede og har en dyb smag af fedme. Dette gør dem ideel til alt fra kager, salater samt snacks.
Valnødder er botanisk en stenfrugt da de kommer fra valnøddetræet og har grønt frugtkød rundt om kernen (nødden). Ved modning og nedfald åbner det grønne frugtkød sig og stenen (valnødden) kommer til syne.
Valnødder har et højt indhold af protein samt sunde fedtstoffer og er ligeledes rig på B-vitaminer.

Opskrifter med valnødder:

  • Hakkes fint og anvendes i vegansk bolognese. Deres dybe smag bidrager med umami.
  • Brug dem i hummus som ekstra dybde og fedme. Prøv min ynglings rødbedehummus med ristede valnødder.
  • Brug i brød og boller. Prøv vegansk kernebrød uden mel (erstat mandler med valnødder).
  • Brug som topping på salater. (se tip herunder)
  • Brug dem som snack, evt. sammen med tørret eller frisk frugt.
  • Brug dem i snackkugler med dadler.
  • Top din morgenmad, yoghurt eller havregryn med valnødder og frisk frugt.
  • Brug i din granola.

TIP TIL VALNØDDER:
Rist i ovn: Rist valnøddekerner ca. 10 min. ved 150 grader varmluft indtil de begynder at dufte. Dette fremhæver deres dybe nøddesmag. Smager skønt som topping på salater, grød og yoghurt.

Byg en buddha bowl – Video

I ved jeg elsker dem..Buddha bowls!
Det geniale ved dem er, at de kan tilpasses sæson, råvarer og varieres i det uendelige. Denne video byder på en efterårsbowl bygget efter min simple buddah bowl guide med 5 enkle steps:

  • Basen + Komplekse kulhydrater:
    – Spinat + sorte ris.
  • Grøntsager:
    – Spidskål, dampet broccoli, revet rødbede, bagt sød kartoffel i tern.
  • Protein:
    – Stegt tofu, hummus.
  • Sunde fedtstoffer:
    – Avocado, ristede græskarkerner.
  • Topping og tilbehør:
    Rødbedehummus, ranch dressing, lime-syltede rødløg, granatæble.
YouTube video

Hvorfor vælge frugt og grønt i sæson:

  • Friskere og bedre smag (Blot tænk på jordbær i sæson)
  • Billigere
  • Dansk produceret
  • Klimavenligt
  • Sprængfuld af gavnlige vitaminer og mineraler
  • Naturlig variation af frugt/grønt igennem året
  • Indeholder færre eller ingen sprøjtemidler
  • Ofte kan vi købe traditionel fremfor økologisk og STADIG undgå sprøjtemidler

Se hele listen af månedens råvarer hos sæson.

Del indlægget med nogen du holder af
Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på email
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments