#Månedens Råvarer September + Efterårs madpakke & bowl

Septembers råvarer byder på farverige grøntsager og saftige brombær. Lær mere om græskaret hokkaido, roden rødbede og de fine rucola blade med kraftig smag. Få tips og tricks til opbevaring og tilberedning samt mine bedste opskrifter og ideér til hvordan du kan bruge dem i din hverdag. Få nederst inspiration til en farverig efterårsmadpakke som er nem og hurtig at lave og giver god energi og næring.

sæson råvarer september

#månedensråvarer – Velkommen til bloggens nye føljeton. Her vil jeg hver måned dykke ned i månedens frugt, grønt samt krydderurter. Sætte fokus på anvendelse, tips & tricks samt hvordan vi kan implementere dem i vores Food Prep.
Fokus på smag, tekstur samt opskrifter fra både det salte og søde køkken. Følg med på bloggen samt Instagram hvor jeg løbende deler opskrifter mm. igennem måneden. Håber i vil få lyst til at hoppe i køkkenet, lege med farver, prøve nye grøntsager, frugter og tagge #månedensråvarer, så vi kan inspirere hinanden.

Månedens råvarer – September

E.F.T.E.R.Å.R !
Ny måned – Ny årstid.
Vi går ind i efteråret hvilket byder på et skatkammer af danske råvarer. Her har vi de bedste forudsætninger for at købe dansk og råvarer med saft og kraft. Blot tænk på sprødt kål, pærer, rødbeder og græskar.
JA september byder på en farvepalette af lækre råvarer og jeg glæder mig til at dykke ned i mine 5 udvalgte samt give mine bedste ideér til opskrifter så du måske kaster dig ud i råvarer du ikke plejer.
Lad køkkenet være din legeplads.

Sidst i indlægget giver jeg inspiration til en farverig efterårs madpakke sprængfuld af grøntsager, god protein og næring.
Jeg håber i får en HERLIG september og nyder skatkammeret.

Månedens 5 udvalgte råvarer:

Jeg udvælger hver måned 5 råvarer som jeg vil sætte ekstra fokus på. Gerne en blanding af grønt, frugt samt krydderurter.

Mine 5 udvalgte i september:

  • Hokkaido
  • Rødløg (Genganger)
  • Brombær
  • Rucola
  • Rødbede
  • Ekstra: Efterårs madpakke + Bowl inspiration

Få de 4 sæsoner hængene på din væg! – Jeg har designet plakater og sæson billederne er iblandt. Kig med HER hvor du finder farverige og madglade plakater til køkken og hjem.

sæson råvarer september hokkaido

Hokkaido – Sødligt orange græskar

Jeg er HØJ over græskar sæsonen er startet! Især hokkaido græskar som er super anvendelig, lækker og mild.
Hokkaido stammer oprindeligt fra Japan men dyrkes også i Danmark og med større efterspørgsmål.

Dette forstår jeg godt. Hokkaido græskaret er fast i kødet og derfor ideel til ovnbagning hvor stukturen minder om kartofler og kan anvendes på samme måde. Har du ikke stiftet bekendtskab med hokkaido kan jeg virkelig anbefale det. Få mine bedste ideer her samt tips og tricks til tilberedning samt opbevaring nedenfor:

  • Udhul græskaret og lav tynde skriver og bag som fritter i ovnen. Brug de krydderier du bedst kan lide; fx. timian, paprika, salvie og vend med lidt olivenolie, salt og peber. Du kan også bruge kanel eller pumpkin pie spice. Smager formidabelt.
  • Bag græskartern i ovnen og brug i salater og buddha bowls.
    Kan også bages med kanel og bruges oven på din yoghurt eller morgengrød.
  • Bag med shawarma krydderi og tufu. Brug opskriften på vegansk shawarma og udskift sød kartoffel med hokkaido.
  • Brug hokkaido til lækre cremede supper.
  • Bag og mos hokkaido og brug i græskargrød. (Opskrift nederst i indlæg)
  • Lav lækre græskar pandekager med pumpkin pie mix. + Glutenfri.
  • Brug mosen i kager og tærter.

TIPS & TRICKS:

Klargøring af hokkaido græskar:
1. Skyl græskaret godt og fjern eventuelle pletter/knopper.
2. Flæk græskaret på midten og fjern kernehuset.
3. Skær i både eller tern alt efter tilberedning. Du kan sagtens lade skrællen sidde da den bliver mør ved tilberedning.

Opbevaring:
Hokkaido kan holde sig længe. Ved sturetemperatur 2-4 uger. På køl i 1-2 måneder.

sæson råvarer september rødløg

Rødløg – Mild, krydret og smuk

Jeg har skrevet om rødløg før; HER.
Men månedens øvrige råvarer kaldte på rødløgets fine løgsmag. Let krydret, mild og med mange tilberedningsmetoder.
Rødløg er ideel til at sylte, bage, bruge i gryderetter, råt i salater eller som topping på smørrebrødet.

Find opskrifter, tips og tricks til rødløg i dette indlæg.

Brombær – Sorte og saftfuldte

Kraftfulde og aromatiske bær som vokser i haver såvel som krat og skove. Brombærrene er som hindbær en flerfoldsfrugt, dvs. sammensat af ene små frugter.
De skal plukkes modne hvor de er dyb blå, næsten sorte, bløde og saftfyldte med sødlige noter og hint af vanilje. Er de hårde og lilla er de ikke klar og derfor meget sure.
Brombær er fantastisk smagsgiver i det søde og salte køkken:

  • Brug dem i muffins, tærter samt kager.
  • Brug dem i stedet for jordbær i den lækreste tærte; Opskrift HER.
  • Lav en lækker sund trifli med brombær, granola og vaniljeyoghurt.
  • Brug dem på din morgenmad, yoghurt, havregrød.
  • Spis som lækker snack.
  • Brug i salater. Er rigtig godt sammen med bitre salater som ruccula og fedme fra bla. avocado og nødder.
  • Brug dem i grønne bowls med cashewdressing; Opskrift HER.
  • Brug dem i smoothies og juice.
  • Kan bruges til syltetøj, kompot eller saft.

TIPS & TRICKS:
Brombær har kort holdbarhed efter plukning. Opbevar dem på køl 1-2 dage. Kan fryses ned og bruges i smoothies, saft, kompot eller syltetøj.

Rucola – Stærk og kraftfuld

Rucola er de seneste år blevet mere udbredt i Danmark og kan bruges i alt fra salater, burgers eller som topping på pizza.
Rucola er små blade, med stærk grøn farve som er i familie med mælkebøtten. Rucola har en meget markant og stærk smag af peber og sennep. Den er derfor ideel at blande med andre salattyper samt som tilbehør.
Prøv rucola:

  • Brug i salater samt bowls som ekstra smag og kraft.
  • Bland med øvrige salater i hverdagens blandede salater for en mere krydret og smagfuld salat.
  • Top pizzaen med de skønne salatblade.
  • Brug som tilbehør i burger, sandwich og wraps.
  • Brug en håndfuld i din hjemmelavede pesto.
  • Vend sammen med med pasta, pesto, grøntsager og ristede pinjekerner som nem og lækker hverdagsmad.

TIPS & TRICKS:
Rucola kan dyrkes i køkkenhaven men det kan være svært pga. insekter. Husk at skyl bladende grundigt for jord.
Du kan købe skyllet rucola i de fleste supermarkeder. I lufttæt pose på køl kan rucola holde sig 3-6 dage.

sæson råvarer september rødbede

Rødbede – Rød, sprød og powerfuld

Rødbede er en af de lækreste rodfrugter som dyrkes i Danmark (Synes jeg i hvert fald 😉 )
Rødebede er rig på jern og C-vitamin og bidrager med kostfibre og mætter derfor dejligt. Rødbede findes i både aflange samt runde former og kommer i røde, gule og stribede. Det er de aflange røde der er mest anvendt i Danmark. Du kan dog købe blandede beder flere steder, som er smukke og dekorative i salater.
Rødbeder kommer med et væld af muligheder i køkkenet:

  • Lav den bedste hjemmelavede rødbedehummus. Bagte rødbeder giver den lækre dybe smag og bid i din hummus.
  • Riv rødbede og brug i råkostsalat sammen med gulerod, æble og et skvis citronsaft. For ekstra tilføj tranebær og ristede nødder.
  • Skræl og skær i stave eller tern som bages møre i ovnen med lidt olivenolie, salt og peber. Perfekt tilbehør sammen med kartofler eller blandet i salater.
  • Brug i supper, juice og smoothies.
  • Lav en juice med: Rødbede, æble, gulerod, citron, ingefær og lidt chili. Jeg laver min i powerblender + vand. Super skønt og frisk i smagen.
  • Syltede rødbeder er en klassiker.
  • Kan anvendes bagt eller revet i kager. Rødbede smager fortrinligt sammen med chokolade.
  • Brug revet rødbede i burger, sandwich eller wraps.

TIPS OG TRICKS:
Skræl rødbeder og vask dem godt inden brug så du undgår den jordede smag.
Du kan koge rødbeder med skræl. Når de er møre kommer du dem i koldt vand hvorefter du kan gnide skrællen af.
Opbevar rødbeder på køl, her holder de sig længe.

Efterårs madpakke & bowl ideér:

efterårs madpakke

Madpakke med salat + hummus sandwich:

En god madpakke gør dagen DÉT bedre! I dag serverer vi en farverig madpakke med salat + hummus sandwich. Begge hurtige at lave og med råvarer jeg havde food preppet til ugen. På den måde tager det mig 5 minutter aftenen inden.
Har du ikke food prep i køleskabet kan du evt. bruge rester fra aftenens salat, købe en hummus og bruge de råvarer du har i køleskabet.

Lad dig inspirere men lad dig ikke begrænse.
GO fornøjelse !!

SALAT:
– Fintsnittet spidskål krammet med æblecidereddike.
– Kogt quinoa.
– Rucola.
– Bagte hokkaido skiver krydret med timian, peber og salt.
– Pære, brombær.
Ranch dressing, ristede græskarkerner, syltede rødløg.

HUMMUS SANDWICH:

Venstre sandwich:
– Groft brød, boller eller flüte.
Rødbedehummus.
– Rucola, pære, syltede rødløg.

Højre sandwich:
– Groft brød, boller eller flüte.
Butterbean hummus (Kan laves med kikærter)
– Revet rødbede, rucola, bagte hokkaido skiver.

Efterårs buddha bowl salat:

Madpakke eller ej? En god frokost salat er altid lækkert og giver god energi. Når jeg arbejder hjemmefra prioriterer jeg dette da jeg ved at min kreativitet og koncentration kræver godt brændstof . Men jeg ønsker samtidig ikke at stå 1 time hver dag og bruger derfor min buddha bowl guide til at lave en hurtig og nærende frokost.

Salaten herunder bidrager med gode kulhydrater, protein og sunde fedtstoffer. Den er med de samme råvarer som i madpakken men i større omfang da jeg ikke havde hummus sandwich.
Jeg tager dog gerne et stykke kernebrød on-the-side.

sæson råvarer september buddha bowl

Hvorfor vælge frugt og grønt i sæson:

  • Friskere og bedre smag (Blot tænk på jordbær i sæson)
  • Billigere
  • Dansk produceret
  • Klimavenligt
  • Sprængfuld af gavnlige vitaminer og mineraler
  • Naturlig variation af frugt/grønt igennem året
  • Indeholder færre eller ingen sprøjtemidler
  • Ofte kan vi købe traditionel fremfor økologisk og STADIG undgå sprøjtemidler

Se hele listen af månedens råvarer hos sæson.

Del indlægget med nogen du holder af
Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på email
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments